Affiliate web (03): Vybíráme název webu

Affiliate web (03): Vybíráme název webu

Nedá se říci, že by název webu u vašeho projektu hrál klíčovou roli, přesto vhodně zvolené jméno může být velkou konkurenční výhodou. V tomto článku si rozebereme několik vlastností, na které byste měli pamatovat, pokud svému affiliate webu chcete dodat extra body hned na začátku. A věřte mi, vy mu je dodat chcete :-)

Název webu = název domény

Jednoduché pravidlo, jímž se můžete 100% řídit. Pokud uvažujete o tom, že svůj affiliate web budete provozovat na některé své nevyužívané doméně, která sice nemá nic společného s kurzy, ale za to má zajímavé ranky z minulosti, tak na to raději rychle zapomeňte.

Zaprvé, zpětné odkazy vedoucí na tuto doménu budou nerelevantní, a za druhé to prostě a jednoduše bude návštěvníky mást. Raději si založte novou doménu s relevantním názvem webu, který bude 1:1 kopírovat název domény.

Jaký název domény zvolit?

Otázka za všechny peníze :-) V minulém článku jsme si řekli, že název se může skládat pouze z písmen bez diakritiky, číslovek a pomlčky. To asi není zase takový problém. Ale bohužel jsem začátečníkům zapomněl říci, že většinu pěkných domén zaregistroval v minulosti již někdo jiný a nám tak nezbývá nic jiného než metodou pokus omyl vyzobávat to, co ještě zbylo :-)

Na jednoslovné názvy domén, můžete v podstatě zapomenout. Mám tím na mysli jednoslovná česká slova, která mají nějaký význam – v našem případě např. kurzy.cz, vzdelani.cz, kreativita.cz apod. V úvahu tak přichází buď slova abstraktní, která sice nemají žádný význam, ale jsou snadno zapamatovatelná (např. kurzu.cz), nebo dobře zapamatovatelná slovní spojení s klíčovým slovem, tedy např. superkurzy.cz, levnekurzy.cz, skvelekurzy.cz apod.

Jak ověřit, zda doména není obsazená?

K tomu, abyste zjistili, zda je vámi uvažovaná doména volná, použijte formulář na stránkách libovolného registrátora. Já jsem v tomto příkladu zvolil formulář Wedosu, protože jej sám hojně využívám.

Na jeho stránkách zadejte do pole název domény vámi uvažovaný název, a stiskněte tlačítko ověřit.

Affiliate web (03): Vybíráme název webu
Takto si na Wedosu můžete ověřit, zda je doména volná či nikoliv.

Obratem zjistíte, zda je doména volná a připravená k zaregistrování, jako v tomto případě:

Affiliate web (03): Vybíráme název webu
Požadovaná doména je volná a můžeme ji tedy použít pro náš projekt.

Nebo zda tuto doménu již někdo před vámi v minulosti zaregistroval a doména tak není v současné době k dispozici:

Affiliate web (03): Vybíráme název webu
Požadovaná doména není volná, už ji někdo stihnul zaregistrovat před vámi.

Zde je nutné podotknout, že doména patří současnému vlastníkovi do té doby, dokud hradí registrátorovi roční poplatek nebo pokud ji on sám nepřevede na další osobu.

Můžete se tedy pokusit vlastníka kontaktovat a nabídnout mu odkoupení domény. Musíte však počítat s tím, že se cena za odkup může pohybovat v řádech stovek, tisíců a někdy i miliónů korun. Záleží na tom, jak moc pěkný název pro svoji doménu budete chtít získat.

Doporučení pro volbu názvu domény

Pokud doménu od původního vlastníka kupovat nechcete a raději si zaregistrujete novou, zde je několik mých doporučení:

  1. Název domény volte krátký, výstižný a úměrný danému tématu stránek. Dlouhé a složité názvy se návštěvníkům špatně pamatují, netematický název je zase může zmást.
  2. Pomlčku v doméně raději vynechejte. V opačném případě budete zbytečně přivádět návštěvníky majiteli bez pomlčkové verze (lidé tam tu pomlčku prostě zapomenou dát). Navíc pomlčka v názvu domény působí lehce amatérsky.
  3. Pokud vytváříte stránky v češtině zaměřené na Čechy, vždy registrujte domény s koncovkou „cz“. Vyhledávače vaše stránky snadněji identifikují, a i návštěvníkům vyjdete vstříc, neboť většina z nich je zvyklá psát za tělo domény koncovku cz, nikoliv net, biz, eu a podobně. Pokud jste Slovák píšící ve slovenštině, tak samozřejmě použijte koncovku sk.
  4. Pro doménu zvolte snadno zapamatovatelný název, který lidé nebudou komolit. Pokud v názvu chcete použít cizí slovo, volte takové, které je obecně známé, např. top nebo super. Za každou cenu se vyhněte slovům typu creative nebo perfect, v tomto případě se vždy najdou tací, kteří do vyhledávače zadají kreativ, respektive perfekt. Těmto návštěvníkům návštěvu vašich stránek velmi znesnadníte, ba dokonce o ně přijdete úplně.
  5. Nikdy nevytvářejte překlepové domény, ani neparazitujte na názvu brandu inzerenta. Jestli někdo postaví svůj projekt na doméně kurzproradost.cz, tak ta naše spolupráce moc fungovat nebude :-)

Jak postupuji já?

Vymyslím vždy minimálně 5 názvů domén pro jednu webovou stránku, u kterých ověřím, že dosud nejsou zaregistrované. Uvažované názvy domén si napíšu na papír a pozoruji je ze všech stran, dokud nenaleznu svého favorita, kterého si poznamenám.

Pak si vyberu nějakého (ne)dobrovolníka ze svého okolí (doporučuji rodinného příslušníka :-)), dám mu papírek přečíst (svoji volbu přitom neprozrazuji) a zase mu ho rychle vezmu, přičemž ho následně požádám, aby mi vyjmenoval všechny domény, které byly uvedeny na papíře a zvolil tu, která se mu nejvíce líbí :-)

Affiliate web (03): Vybíráme název webu
S lístečkovou metodou se v odborných publikacích nesetkáte, ale mně funguje perfektně :-)

Pokud vysloví stejný název domény jako já, mám vyhráno a doménu rovnou zaregistruji. Pokud ne, hledáme příčiny toho, proč se v názoru na danou doménu rozcházíme. Většinou je pak nutné celý proces s výběrem domény opakovat.

To ale neznamená, že se na výběru domény zaseknete na celé týdny! Osobně jeho výběru věnuji maximálně 2-3 dny, přičemž se samozřejmě věnuji i ostatním činnostem :-)

KurzyHned.cz

Touto metodou jsem také nalezl název pro svůj affiliate web kurzyhned.cz. Je krátký, výstižný, úměrný tématu a jako bonus bez háčků a čárek. Neobsahuje pomlčku, nemate návštěvníky cizími slovy, je dobře zapamatovatelný a dokonce se i trochu rýmuje. Navíc to slovo „hned“ naznačuje, že se jedná o kurzy, které návštěvník může okamžitě absolvovat.

Sečteno a podtrženo. Název domény volte citlivě a logicky, s přihlédnutím k mým doporučením výše. Nenechte se však výběrem paralyzovat natolik, že nakonec nevyberete nic. Raději mějte web s nedokonalým názvem, než abyste neměli žádný :-)

Název webu máme vybraný a v příštím článku si detailně ukážeme, jak zakoupit doménu a webhosting.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *